Markkinointi

Suomalaisia ja suomalaisia yrityksiä on kritisöity menneiden vuosikymmenien aikana, että suomalaiset eivät osaa markkinoida eivätkä suomalaiset halua kasvaa. Asia on aivan eri naapureissamme Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa, missä jo kauan yritykset ovat nimenomaan halunneet valloittaa maailman ja hakee todellista kasvua.

Yrityksen peruspilarit

Yritystoimintaa mietittäessä kaikki lähtee yrittäjästä ja tämän liiketoimintaideasta ja sen toimivuudesta. Liiketoimintaidean lisäksi luonnollisesti tarvitaan erilaisia resursseja ja toiminnan mahdollistavia ominaisuuksia mutta sitten kun kaikki pohjatyöt ovat valmiina tarvitaan nykyään entistä enemmän markkinointitoimia, jotta yritys löytää asiakkaansa. Joskus yritys voi onnella osua markkinoille ja päästä nousukiitoon, mutta useimmiten kyse on pitkäjänteisestä työstä ja kunnolla tehdystä perustyöstä. Varsinkin siinä vaiheessa kun yrityksen on alettava tuottaa myyntiä ja rahaa kassaan, täytyy osata tehdä toimenpiteitä, joita ei ole opittu ala-asteella tai edes lukiossa, eikä välttämättä korkeakoulussa – puhutaan markkinoinnista. Kun yritykset tuote, on se sitten varsinainen myytävä tuote tai palvelu ovat kunnossa, täytyy tuo myytävä asia saada markkinoille ja sinne vielä siten, että ostajat löytävät ja valitsevat sen. Löytymiseen ja valitsemiseen vaikutetaan sitten yrityksen perustoimintojen lisäksi valituin markkinoinnin ja mainonnan keinoin. Yksikään yritys ei voi sanoa, etteikö se tekisi minkäänlaista markkinointia tai mainontaan. Jokainen kohtaaminen ostajan ja asiakkaan kanssa on yrityksen markkinointia ja siinä on mahdollisuus joko onnistua tai epäonnistua.

Onnistu tai epäonnistu, älä lannistu

Ihminen on siinä mielessä erikoinen, että mikäli saamme positiivisen kokemuksen, emme aina kerro siitä muille, koska haluamme säilyttää sen hyvän tunteen seuraavallakin kerralla ja tavallaan pelkäämme, että mikäli kerromme kaikille siitä hyvästä palvelusta tai tuotteesta, se hyvyys kärsisi jonkinlaisen inflaation. Toisaalta jos saamme huonoa kohtelua, kerromme siitä nykyään entistä helpommin sosiaalisen median kautta. Toisaalta kyllä myös positiivisen palautteen antaminen on lisääntynyt sosiaalisen median tulon kautta, mutta suomalaiset yritykset eivät vielä ole oikein ymmärtäneet positiivisen palautteen julkista merkitystä. Se on vähän sama, kuin ettemme halua julkista kiitosta, vaikka se sisällä meistä tuntuukin hyvältä. Meidän suomalaisten on yleensä vaikea olla ylpeitä siitä mitä osaamme, ja markkinoinnissa ja mainonnassa meidän pitäisi juuri korostaa niitä asioita missä olemme hyviä. Muuten voimme hävitä huonommalle palvelulle joka pahimmillaan tulee vielä ulkona – ja vain siksi, että se huonompi tuote tai palvelu osaa kertoa itsestään paremmin. Markkinoinnissa ei aina ole edes kyse rahasta, mutta joskus markkinoinnissakin on parempi tehdä asioita joukolla kuin yksin. Eikä välttämättä kyse ole siitäkään, onko ryhmässä toistensa kilpailijoita, vaan siitä saadaanko toiminnalla kaikille oikeasti hyvää.